ÅIFK:n miehet käsipallokauteen nuorella ja sitoutuneella joukkueella
Miehet EdustusJulkaistu: 09.09.2024 14.45

ÅIFK:n miehet käsipallokauteen nuorella ja sitoutuneella joukkueella

ÅIFK:n miesten Aktilaliigajoukkue lähtee kauteen joukkueella, jonka rakennus on oman pitkäjänteisen juniortyön tulosta. Päävalmentaja Aku Kuusiston luotsaamassa kokoonpanossa on 19 pelaaja, joiden kanssa on solmittu sopimus kuluvasta kaudesta ja näiden joukossa on viisi naapuriseura Pargas IF:n yhteistyöpelaajaa, joille ÅIFK tarjoaa ponnahduslaudan liigapeleihin. Lisäksi ringissä on mukana viisi A-juniori ikäistä, jotka kamppailevat paikasta liigajoukkueeseen. Yli puolet pelaajista on myös sopinut optioista tai sopimuksista jatkokausille.

Tällä hetkellä neuvotteluja käydään myös muutaman kokeneemman vahvistuksen kanssa.

- Kolme tärkeää pelaajaa lähti viime kauden päätteeksi eteenpäin ja paikkaajat kasvatetaan omasta ringistä, joka on samaan aikaan junioriseuralle hienoa, mutta valmennukselle äärimmäisen haastavaa. Alueelta tuotetaan yhteistyöseuran kanssa jatkuvasti nuoria urheilijanalkuja, joille tämä ympäristö on ensimmäisiä kokemuksia aikuisten kilpaurheilusta. Kokeneempia pelaajia saisi olla mukana enemmänkin tekemässä lajin kilpaurheilupäätä pidemmälle työuralleen, mutta nuorille toimimme jo hyvänä ponnahduslautana eteenpäin niin kotimaassa kuin ulkomaisessa yhteistyössä, Kuusisto tuumailee.

Åbo IFK:n miehet aloittivat kilpailukauden kaatamalla Atlaksen Suomen Cupin ensimmäisellä kierroksella. Tulevana perjantaina 13.9. kello 19.00 ja lauantaina 14.9. kello 15.00 pelataan Aktialiigaa Samppalinnassa. Mestaruussarjan avaavan tuplaviikonlopun vastustajaksi saapuu sisarseura GrIFK Kauniaisista.

Perjantaina alkavalle kaudelle meillä on kasassa jälleen hyvin paikallinen ja sisäisesti kilpaileva ryhmä, joka takuulla kiinnostaa myös paikallisyleisöä. Harjoituksissa nuori ryhmä pitää lähes pyytämättäkin korkeaa moraalia yllä ja tiedän, että kauden aikana se palkitaan hyvinä näyttöinä pelikentällä niin yksilöinä kuin joukkueenakin, kertoo Kuusisto.

Kauden avausta varten seura uudisti lippuhinnoittelunsa, tarkoituksena tehdä käsipallosta tunnetumpi laji Turussa sekä saada lisää lajia ensi kertaa kokevia katsojia otteluihin. Alle 12-vuotiaat lapset pääsevät koko kauden ajan ilmaiseksi otteluihin ja nuoret puolella hinnalla aina 17 ikävuoteen asti. Lisäksi lapset ja nuoret pääsevät myös ilmaiseksi kokeilemaan käsipalloa, kun kaikissa seuran juniorijoukkueissa voi kokeilla käsipalloa 4 viikkoa maksutta ja ilman sitoumuksia milloin tahansa.

- Haluamme madaltaa kynnystä kaikkialla missä voimme ja nostaa esiin käsipalloilua saavutettavana ja edullisena lajina kaikkien tietoisuuteen. Haluamme olla hyvä kasvattajaseura ja siksi meille on tärkeää, että käsipalloilun pariin osaksi seuraamme pääsee mahdollisimman helposti, kertoo seuran puheenjohtaja Patrick Nyström.

ÅIFK:n miesten edustusjoukkue 2024–2025

Nro Nimi Kasvattajaseura