SYY
Miehet Edustus, Miesten Aktialiiga

ÅIFK - Dicken  24 - 23

Samppalinnan palloiluhalli

Fredagskvällen bjuder på thriller i Åbo

Text och bilder: James Mashiri, ÅIFK

ÅIFK-Dicken, fre 27.9. kl 19, Samppalinna

Drumsölaget Dicken, som blivit en hel del yngre inför säsongen kommer till Åbo för sitt första möte med representationslaget. Dicken har hittils bara spelat första omgången i Aktialigan och förlorat med uddamålet mot Sjundeå på hemmaplan 26-27 (14-13), då ÅIFK redan har tre matcher under bältet och sin första seger. I lagens tidigare möten har Dicken gått ut med allt knappare segrar, så fredagens match har nog ingen klar förhandsfavorit.

Inför matchen bad vi båda tränarna om insikter inför matchen. Åbotränaren Aku Kuusisto förväntar sig högre fart och större kämpaanda av det egna laget:

Dicken kommer till Åbo två gånger på mindre än en vecka, så i dubbelmatchen kommer vi att få lära oss inte bara vårt eget spel utan även motståndarens. Jämfört med förra ligamatchen i Helsingfors kommer det på planen ett hemmalag som vill försvara väldigt mycket!

I matchen syns Åbobor i stora roller den här gången i båda färgerna och när två unga lag möts finns det garanterat tillräckligt med fart – så där har ni redan ett par anledningar att komma till läktaren på fredag. Vi behöver ett lyft från läktaren för kampen, så förhoppningsvis hittar hemmapubliken till hallen för att högljutt följa vårt spel.

Dicken-tränaren Ken Sirenius svarade inför matchen på tre frågor som vi ställde:

Ert lag har blivit mycket yngre, hur ser du på kraftförhållandena mellan ÅIFK och Dicken – i fjol var ni ju klara förhandsfavoriter?

Tycker att båda lagen har en liknande balans i truppen. Och ganska jämt tror jag det blir imorgon.

Säsongen har börjat ojämt för lagen, ÅIFK har tre ligamatcher under bältet och ni har bara en uddamålsförlust mot Sjundeå – var står ni nu i detta skede av säsongen?

Vi är som sagt bara en match gamla som lag. Vi har klara utvecklingsmål som vi jobbar med varje vecka.

Många unga spelare har stigit fram, hur ser du på utvecklingen och vad fokuserar ni på på hösten?

Absolut, vi försöker med fokus på individuel utveckling spetsa till vårt kollektiv nu under första delen av säsongen. Fart och spelförståelse i centrum.

Tidigare möten

• 9.3.2204 Dicken-ÅIFK 28-26